Julfest 2

Jaa den andra julfesten med jobbet avklarades i fredags. Blev ganska lyckat! blev bjuden på tequila och det slutade med att man blev onykter. Dansade till Roxette och pratade massa strunt med allt och alla (precis som på förra julfesten jaa).

Kvällen slutade relativt tidigt för jag gick iaf inte ut. Fan va töntig jag är! ;)

Nu är det bara en  vecka kvar till julafton och jag har tydligen inte inhandlat en enda julklapp! bra Clara! måste fixa med det i veckan. Sen börjar det bli dax att planera nyår med, fast det brukar alltid dyka upp en massa förslag och sen väljer man ett typ dagen innan. Naeh men vi får se vart vi hamnar. Ska iaf köpa nån ny fin klänning till dess! :)

Hmm ska hem till mamma och pappa nån dag nu i veckan och dricka glögg och göra lite julgodis. Alltid lika trevligt, fast jag är sämst på knäck. Ser ut som en 5-åring har gjort dom om jag ens försöker. Med andra ord hamnar all smet utanför formarna. Kola är jag däremot bättre på och fudge.

Tänkte skriva ner ett recept på mitt favorit julgodis. Chokladfudge! Det är inget som slår det, så grymt gott!

Ingredienser:
c.a 50 stycken

5 dl mjölk 3%
8 dl strösocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
50 g smör
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Blanda mjölk, socker, kakao och salt i en kastrull. Rör så att det blir väl blandat. Koka upp och låt det koka kraftigt i c.a 25 min. Rör om då och då med en trägaffel. Prova om fudgen är färdig genom att mäta temperaturen på smeten eller häll några droppar smet i kallt vatten. Fudgen är klar om temperaturen är 125 grader eller om dropparna kan formas till en kula. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt smör och vaniljsocker. Rör kraftigt tills smeten har svalnat och tjocknat något. Häll upp den i en smord form, c.a 20x20 cm. Låt det stelna. Skär i bitar och förvara i kylskåpet.

image91
 
Utan tvekan, bästa julgodiset!


Nu blir det soffläge.

puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0