Onödig fakta?

image204

Jag har precis smällt i mig massa choklad. Nu mår jag illa, blä! Dessutom känner jag mig som i söndags när vi frossade i enbart onyttigheter. Känner mig med andra ord som en fylld pralin hela jag!

Men choklad är faktiskt inte bara dåligt. Visste du t.ex att...



Du blir glad & lugn - kakao ökar serotoninhalten i hjärnan som har samma goda inverkan på humöret som solljus.

Du blir smal - kakao har en amfetaminliknande effekt som motar bort hunger.

Du ökar förbränningen - mörk choklad ger mättnad och gör att du förbränner energi snabbare.

Du sänker kolesterolhalten - Choklad har positiva effekter på blodets kolesterolvärden.

Du får goda näringsämnen -  en bit mörk choklad innehåller mer kalcium, protein och riboflavin än motsvarande mängd banan eller apelsin.

Du skyddar hjärtat - Mörk choklad innehåller samma antioxidanter som finns i rött vin, dessa kan minska risken för cancer och hjärt-och kärlsjukdomar.

Du blir pilsk!!! - choklad frigör anandamid, kroppens eget cannabis som ökar sexlusten.

Du blir pigg - choklad ökar vakenheten.

Du blir uthållig - förr användes choklad som stridsdrog.


Du lever längre -  
De som regelbundet äter eller dricker kakao har lägre blodtryck och lever längre.


Sååå...ge er ut och köp en chokladpralin! Jag menar, vem vill inte vara både pigg, öka förbränningen OCH bli pilsk samtidigt liksom!? ;)


puss


Kommentarer
Postat av: DOUCHEBAGS

åååh en sån underbar inställning till choklad. Vi är likadana. Mer choklad till folket :)

2008-04-03 @ 20:32:05
URL: http://www.DOUCHEBAGS.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0